יום שבת, 7 ביוני 2014

מטיילים בעקבות המסבירנים ומגיעים למחוזות נפלאים, מחבקים את האובססיה של ליאור ומקבלים אלומת אור גדולה

                                             בעקבות המסבירנים   

אתר הפייסבוק של ההצגה אני וליאור בדרך אל האור : 

יום אחד ביקרנו בגן גורו שצמוד לגן השלושה (הסחנה). ליד הכלוב של הדוב קואלה הייתה עמדת הסברה קולית שנתנה הסבר על הדוב. ליאור התלהב מהעובדה שלוחצים על כפתור ושומעים הסבר , אז הוא לחץ עוד פעם ועוד פעם ועוד פעם. ככה זה אצל ילדים אוטיסטים . הם מתלהבים ממשהו ולא עוזבים אותו. קוראים לזה אובססיה , חזרתיות.
יום אחר הגענו למצפה טל סמוך ליער חולדה וגם שם מצאנו נקודת הסברה קולית . ליאור גילה עוד פעם את מה שאהב בגן גורו . לוחצים על כפתור שומעים הסברים . אז גם התחילו הנדנודים ," אני רוצה עוד נקודות הסברה כאלה , אני רוצה נקודה כזאת אצלי בגינה שתסביר על החיות שיש לי בגינה ". באותו זמן היו לנו בגינה תוכים , ארנבות, שרקנים, אוגרים וכלב. ליאור מנדנד ולא מרפה . מוצאים באינטרנט איפה יש נקודות הסברה כאלה ומסתבר שיש כאלה כ- 180 בכל הארץ. אחרי שמבקרים בעוד נקודות הסברה  כמו בנגבה , לטרון , יד מרדכי ,אנדרטת הנגב, ליאור שלי מתלהב  . מקליט את ההסברים ,מצלם את המקום  ומבקש לנסוע לראות עוד ועוד מסבירנים .אחר כך בבית הוא שומע את ההקלטות ורואה הצילומים מאות פעמים .  לכאורה נשמע בהתחלה מעצבן ,עול, מעמסה, מה לי ולנקודות הסברה האלה? כמה אפשר לשמוע עוד ועוד כאלה , למה אני צריך כל יום חופשי לנסוע ? אבל.... מהר מאד הבנתי שבמקום להתעצבן מהאובססיה של ליאור (למסבירנים )- אני צריך לחבק את האובססיה ולהוציא ממנה משהו חיובי. אני מבין ש.....בעצם יש לי כאן אמצעי נהדר ללמד את ליאור מורשת קרב ועל ארץ ישראל. הרבה מהמסבירנים נמצאים בנקודת הנצחה של חיילים גיבורים שנהרגו על הגנת המולדת. בנסיעה אליהם ליאור מכיר את הארץ שלנו , יתרה מזו חלק גדול מנקודות ההסברה נמצאות במקומות תצפית נהדרות ואני הרי אוהב טבע ונוף . 
                                            
                                        התחלנו לטייל בארץ ישראל בעקבות המסבירנים .

ליאור במסבירן של מצפה הוד 



יום אחד אחרי שכבר חרשנו איזה 40 מסבירנים ( 4 לא עבדו ) ליאור מבקש לנסוע למבוא דותן שם הוא ראה שיש מסבירן על עמק דותן . אני מסתכל במפה ורואה שמבוא דותן זה בצפון השומרון בשטח c ליד גנין . מפחיד. אני מנסה להתחמק , דוחה עוד ועוד ואז ביום חורף שמשי – בחנוכה אני מעז ומסכים להפצרות של ליאור . מגיעים למבוא דותן אחרי שעוברים מחסומים של צה"ל ואז מספרים לנו שהמסבירן נמצא בחוות דותן . יישוב עם 5 קראוונים של מתנחלים עם דיר כבשים . מקבל את פנינו אחד התושבים ( היחיד שהיה במקום ) ושואל למעשינו במקום הנידח הזה . אמרנו באנו לשמוע המסבירן, הוא לוקח אותנו לנקודת התצפית ואני מוציא וואאהוווו  גדול. אני בהלם . נקודה שצופה על עמק דותן. יפיפייה , מדהימה , נוף משכר שלא בא לך לעזוב .מסביב חורש ירוק , שקט שלווה, אין נפש חיה .  רוח קלילה מלטפת , ואנחנו על מרפסת מעץ צופים לעמק הקסום . ליאור לוחץ על הכפתור של המסבירן ו...שומו שמיים , המסבירן לא עובד ! מיד השקט נשבר בצעקות שבר והיסטריה  של ליאור "למה המסבירן לא עובד" . בניסיונותיי להרגיע אותו ולהפעיל את המסבירן אני מוצא לוחית קטנה ועליה טלפון של מתקין המסבירן . החלטתי להרים טלפון. מהצד השני של הקו ענה מישהו מאד לבבי ,אבי זעירא שמו . העברתי את הטלפון לליאור שזעק . אבי ענה לו בשקט ובסבלנות : "זה בגלל הגשם , אני אשלח מישהו לתקן אותו.". ליאור מנצל את ההזדמנות לספר לאבי שהמסבירן ביפו ,באנדרטת הצנחנים ובגבעת התחמושת גם לא עובדים. אבי שואל: " איך אתה מכיר את כולם ?".  ליאור עונה :" אנחנו מטיילים בעקבות המסבירנים " .  כאן התחילה ידידות מופלאה, אבי זעירא האיש שאחראי על כל המסבירנים בישראל, הזמין את ליאור לביקור ברמת הגולן. הוא ערך לנו סיור מודרך בחלק גדול מהמסבירנים וסיפר שההתחלה שלהם נבעה מהדיבורים על ירידה מרמת הגולן כרעיון הסברתי על המקומות החשובים ברמה לעם ישראל. היום זה התפתח לכל הארץ. בכל פעם שאנחנו מגיעים למסבירן שלא עובד – אנחנו מתקשרים לאבי. אבי מתייחס לליאור נפלא . איש יקר אבי, תבורך. לאחרונה אבי זעירה הקים נקודת הסברה חדשה באשדוד והוא הזמין את ליאור להיות חלק בהקמה. איזה יופי ?
אנחנו מגיעים עם המסבירנים למקומות נפלאים , עם נופים עוצרי נשימה . לכל נקודה הסיפור שלה, הגיבורים שלה. לפעמים אני עומד באחד המקומות עם הנוף המדהים ושואל את עצמי – האם הייתי מגיע למקום הנפלא הזה בלי האובססיה של ליאור ? (וודאי שלא !) או , איך זה שעם ישראל שאוהב כל כך לטייל ,כמעט ולא מכיר את המקומות האלה ? לפעמים ישראלים משלמים הון בנסיעה לחוץ לארץ כדי להגיע לנקודת תצפית כזו או אחרת וכאן מתחת לאף יש נקודות כל כך מקסימות שהם לא מכירים . הייתכן ?. אני בזכות ליאור מגיע – כמה אור !.                                      מחיבוק האובססיה של ליאור יצאה אלומת אור גדולה !. 
אגב, לא הגיע הזמן להקים נקודת הסברה כאן באשקלון ?
 
אתם מוזמנים להיכנס לאתר הפייסבוק :אני וליאור בדרך אל האור  https://www.facebook.com/anivelior
  



2 תגובות:

  1. תודה על הכתבה המאוד מרגשת. גם התוכן וגם דרך הכתיבה. אכן עופר, חזרתי עכשיו ממסע של כמה חודשים בהודו והתחושה הכי חזקה שיש לי עכשיו שאני צריכה להתחיל להכיר את הארץ שלי. נתתם לי רעיון- לסוע בעקבות המסבירנים...להתראות בדרכים. ותודה לך ליאור...

    השבמחק
  2. תודה אראלה אכן כדאי מאד לטייל בעקבות המסבירנים ! אני בטוח שתהני ותגיעי למקומות נפלאים.

    השבמחק