יום רביעי, 4 ביוני 2014

חופשה להורים עם צרכים מיוחדים היא צורך קיומי כמו לחם ומים - אבל עם מי משאירים את ליאור ??


https://www.facebook.com/anivelior
השבוע חזרתי מחופשה של 7 ימים באיטליה שיצאתי אליה  יחד עם זאבה אשתי . לבד !  רק אני והיא . ליאור הבן שלנו נשאר בישראל . אתם יודעים מה המשמעות להשאיר ילד אוטיסט לבד  בארץ ? מה המשמעות מבחינתו ? מה המשמעות מבחינתנו ? 
ליאור שלנו היום בן 17. הוא אובחן כאוטיסט בגיל שנתיים. מיד אחרי שהתחלנו להבין במה מדובר התחלנו במקביל לטיפולים בליאור לטפל גם בעצמנו. כן גם בעצמנו . אחד הדברים שקלטנו מהר היה שככל שנשמור ונחזק את הזוגיות שלנו כך נוכל להתחזק ולשפר את הטיפול בליאור. שיש זוגיות טובה אחד יכול לעזור לשני בשעות המשבר ובכלל . טובים השניים מן האחד. זה נכון גם בטיפול מול ליאור וגם בטיפול מול עצמינו , ביחד וכל אחד לחוד.
החיים ממשיכים . אמנם לא רגיל אבל ממשיכים. אני זוכר שבהתחלה לא היה פשוט לצאת בלי ליאור . היו התלבטויות עם מי להשאיר אותו ? איך הוא יקבל את זה? איך הוא יגיב ? התחלנו לצאת במנות קטנות . בהתחלה יצאנו לשעה , אח"כ לשעתיים שלוש . גייסנו סייעים וסיעות . החלטנו החלטה שיהיה מה שיהיה ליאור ילמד להיפרד מהוריו לכמה שעות ואנחנו נלמד להיפרד מליאור. לפעמים הבעיה שלנו הרבה יותר גדולה משלו . אנחנו לא משחררים. אנחנו לא מאפשרים. אנחנו מפחדים מה יקרה ? מפחדים יתר על המידה . האמת היא שבדרך כלל שמעיזים – זה מצליח. זה דומה ליום הראשון בגן . הילד מקסימום יבכה קצת (או הרבה) ואח"כ יתרגל ויבין שאלה החיים. אחרי שליאור התרגל ליציאות הקצרות  ניסינו פעם אחת לצאת לסוף שבוע לבד. השארנו את ליאור עם ההורים שלי שיבדלו לחיים ארוכים . שהבינו את הצורך שלנו בחופשה וידעו להחזיק את ליאור. איזה הורים נפלאים . תבורכו תבורכו ! 


חופשה – לדעתי הצורך של הורים לילדים עם צרכים מיוחדים בחופשה - שקול לצורך בלחם ומים. החופשה היא צורך קיומי שמאפשר להתאוורר ולהתחזק  ואחריה הילד  נהנה מהוריו  ונתרם הרבה יותר.
חופשה= התנתקות . התנתקות מעמל היום , התנתקות מהשגרה השוחקת. התנתקות מהעול הרובץ שהוא כבד מנשוא אצל הורים לילדים עם צרכים מיוחדים. חופשה מנקה את הראש , מאפשרת התמודדות עם האתגרים שבדרך.
 מי כמוני יודע כמה עומס יש על הורים לילדים עם צרכים מיוחדים. עומס שנובע מההתנהגות החריגה של הילד ,מהטיפולים הרבים שצריך ללכת עם הילד , מהמלחמות הבלתי פוסקות עם המערכות  (החינוך ,הבריאות, הרווחה, הרשות ,ביטוח לאומי  ועוד), מהלחץ לתת לילד את המיטב , מהלחץ החברתי , מאי הוודאות , מההוצאות הכספיות הכבדות שכרוכות בגידול ילד עם צרכים מיוחדים , מתגובות החברה וכדומה.
לחץ עצום שחייבים לתת לו להתפוגג כי אם לא -  נתפוצץ . אז אל תגידו אני לא יכול , אין לי עם מי להשאיר את הילד או הילדה , אני לא יודע מה יקרה לו אם נשאיר אותו לבד , אין לי כסף וכדומה . הכל עניין של סדרי עדיפויות . החופשה נמצאת בעדיפות עליונה וחשובה יותר מהרבה דברים שאנחנו קונים ולא ממש צריכים. חופשה ממלאה את הבטריות ומאפשרת לכם לחיות חיים טובים יותר . הורים - אל תוותרו על החופשה . מגיע לכם לצאת . כך תשמרו על שפיות. תהיו אמיצים וצאו להתאוורר. 
חופשה לא חייבת להיות בחו"ל . חופשה לא חייבת להיות שבוע ימים . לפעמים 24 שעות זה מספיק. לפעמים כמה שעות .  זוג חברים טובים שלנו עם ילד אוטיסט במצב קשה לא יצאו לחופשה עד שהילד שלהם היה בן 12. שתים עשר שנה ללא חופשה של יום אחד. קנינו להם שובר למלון בתל אביב
 ( שיהיה קרוב לאשקלון ) ואמרנו להם צאו ! אתם חייבים את זה לעצמכם ולילדכם. אנחנו אוהבים אתכם והנה המתנה שלנו אליכם. מתנה לא מחזירים . אנחנו נשאר עם הילד שלכם. אני בטוח שהם מברכים אותנו עד היום. הם למדו לצאת לבד ולהיטען באנרגיה חדשה . 
נכון ,לא פשוט להתארגן ליציאה בלי הילד . קשה . צריך למצוא מישהו שיישאר אתו. ( אם תחפשו תמצאו ! ). צריך לסמוך על מי שנשאר איתו . כן . לסמוך !! כמה מאתנו סומכים על .....?.
ליאור שלנו נשאר שבוע עם שרון הסייעת המקסימה שלו שאתנו כבר 3 שנים . יחד אתה השתתפו  במאמץ עוד 2 סייעים וכמובן גם ספי האח של ליאור. הבית לפני היציאה מלא פתקים וסדר יום. ההכנה של ליאור ליציאה שלנו לבד לוותה בהרבה הכנה מראש . שום דבר אינו בלתי צפוי . גם כרטיסים לחופשה קנינו 3 חודשים מראש. אגב אני וזאבה בתום החופשה בדרך כלל מנסים לקבוע את התאריך של החופשה הבאה. ממליץ לכם לנסות . בשבילנו חופשה זה must . זה מצרך !
אנחנו לא מקפחים את ליאור. אנחנו כמובן יוצאים גם איתו  לחופשות , אבל ליאור יודע שמדי פעם אבא ואמא יוצאים לחופשות של מבוגרים . לבד. 
אני מאחל לכל הקוראים חופשות מהנות ומחזקות. 
אתם מוזמנים להיכנס לאתר הפייסבוק של ההצגה "אני וליאור בדרך אל האור להתרשם ולעשות לייק .  https://www.facebook.com/anivelior     




נשלח מהטלפון הנייד של Samsung


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה